FÖRSÄKRINGSKASSANS PROBLEM GÅR DJUPARE ÄN "MISSFÖRSTÅND"

84 kommentarer
Skriv en kommentar

Klockan var knappt sex i morse när en av våra medlemmar, en 23-årig kille, ringde min mobiltelefon. Han berättade om det ofattbara, om hur han några veckor tidigare fått beskedet att cancern han krigat mot så länge skulle vinna. Han berättade om chocken, sorgen och känslan av att vilja försvinna från sin kropp. Tillsammans med sina läkare och familj fattade han beslutet att lämna sjukhuset. Att få spendera den sista tiden hemma, tillsammans med familjen.
Några veckor tidigare hade han ansökt om förlängd sjukpenning hos Försäkringskassan. Förra veckan kom domen: Ansökan nekad. Killen var enligt Försäkringskassan inte ”allvarligt sjuk” nog för att få fortsatt ersättning eftersom han hade valt att lämna sjukhuset.
Att detta var felbeslut från Försäkringskassan förstod vår medlem, men vart ska man hitta orken att strida när orken knappt finns till att andas? Därför ringde han nu oss.
 
Jag fick hans uppgifter och ringde upp hans handläggare på Försäkringskassan. Jag var förberedd på diskussion, det är vi alltid. Personen på andra sidan luren berättade det jag redan visste, så jag gjorde som vi alltid gör och frågade vad som kunde förändra domen. Handläggaren förklarade att om vi kunde skicka in ett ”skriftligt intyg med datumet personen förväntas avlida” kunde de ta ärendet vidare.

Vid lunch skrev vi om händelsen på vår Facebook-sida och inlägget fick snabbt stor spridning. Det dröjde inte länge innan familjen blev uppring av det lokala kontoret och händelsen var löst. Det hade ”skett ett missförstånd” och killen ska få sin sjukpenning.


Under dagen har många medier hört av sig och velat skriva om händelsen. Även Försäkringskassans huvudkontor har ringt och velat ha reda på vilket kontor killens ärende finns på. Den informationen har vi inte gett ut varken till media eller Försäkringskassan, eftersom familjen önskade anonymitet.
Det skapade frustration hos Försäkringskassan. Förklarligt, så klart. De vill rätta till det som blivit fel för att kunna säga att det är löst, att ”det har skett ett missförstånd” och gå vidare.
Men hur många gånger kan man säga ”det har skett ett missförstånd” innan man förstår att problemet går djupare än så?

Att bara peka ut ett specifikt kontor eller en person som skyldiga är som att sätta ett hello kitty-plåster på ett djupt infekterat sår.
Att ständigt använda ”missförstånd” som lösning är bara att dämpa symptomen. Och Försäkringskassan måste sluta dämpa symptomen och gå efter det verkliga problemet – ett system som inte fungerar.

________________________
Julia Mjörnstedt
Generalsekreterare Ung Cancer
julia@ungcancer.se

84 kommentarer

  1. Christer Nilsson

    ‎”bara” detta!! 1 fall av tusentals människovidriga beslut som Alliansen & Försäkringskassan gjort sig skyldig till, är nog för att handgripligt kasta ut dessa ansvariga i tid och evighet från att ha med ”människor” att göra!!

    1. Kirk Johnsson

      Lugn i stormen nu Herr Nilsson. Vi kan nog alla hålla med varandra i tyckandet om Försäkringskassans agerande i det här fallet, men att i samma veva smutskasta Alliansen genom klassisk ‘guilt by association’ är bara argumentationstekniskt felaktigt.

      http://sv.wikipedia.org/wiki/Guilt_by_association

    2. Elisabeth

      Avskyvärt beslut från försäkringskassan. Men alliansen? Är det lämpligt att använda den här stackars killens lidande till ett politiskt utspel? Det år inte rätt tid eller plats för det.

      Detta är en försäkringskassa som inte fungerar och som inte har gjort det på många många år oavsett politiskt styre.

  2. Lotta

    Hutlöst dåligt av FK att bete sig på detta sätt. Tyvärr har jag också upplevt inkompetens hos de som handhar sjukpenningsärende. Jag har inte drabbats av någon dödlig sjukdom, utan en graviditet med komplikationer (symfysiolys=foglossning).
    Här är min berättelse:

    Detta är mitt brev till FK angående omprövning av min 25% sjukskrivning. Läs och kommentera. Behöver jag ändra något??
    Symfysiolys=foglossning

    Försäkringskassan omprövning
    Trelleborg 20130221

    Jag vill att ni omprövar mitt sjukpenningärende vad gäller den 25% sjukskrivningen för symfysiolys jag har sen 26/11 2012 till 28/2 2013.

    När jag blev sjukskriven jobbade jag 75% och var föräldraledig 25%. Eftersom jag jobbade 30 timmar i veckan undrade jag om dessa 25% sjukskrivning skulle beräknas på min 40 timmars tjänst och därmed plocka bort 10 timmar eller om de 25% skulle beräknas på de 30 timmarna jag faktiskt jobbade och därmed minska ner 7,5 timme i veckan? Då löneassistenterna i kommunen inte kunde svara på min fråga hänvisade dessa mig till försäkringskassan (FK) för att få hjälp.

    Jag kontaktade FK för att få hjälp med detta den 27 eller den 28 november. Samtalet har tyvärr inte spelats och inte heller journalförts. Jag ringde till kundtjänst och fick prata med en I.J som jobbar med sjukskrivningsärende. Hon kunde dock inte svara på min fråga, utan bad mig vänta medan hon konsulterade en kollega.
    När I återkom gav hon mig svaret att min 25% sjukskrivning skulle baseras på min 30 timmars vecka och därmed skulle jag minska min arbetstid med 7,5 timme per vecka. Detta har jag i efterhand fått reda på ÄR FEL. Däremot tycker inte jag att det åligger mig att dubbelkolla det svar som FKs anställda experter ger mig!

    Alltså har jag, PÅ FKs INRÅDAN, under perioden 2012-11-26–2013-01-14 jobbat 2-2,5 timmar för mycket.

    Min orörlighet på grund av symfysiolys, i kombination med allt merarbete i samband med allt besvär för dessa 25% sjukskrivning gjorde att jag blev deprimerad och blev heltidssjukskriven från och med 15/1 2013.
    Jag har gråtit mig igenom 2 veckor i förtvivlan och istället för att känna glädje och längtan efter mitt ofödda barn önskade jag att jag aldrig blivit gravid, för då hade jag sluppit bli sjukskriven pga komplikationer i min graviditet och då hade jag aldrig haft dessa bekymmer. Jag har känt mig överkörd, blivit ifrågasatt på mindre trevliga sätt, varit ledsen och uppgiven men är nu mest förbannad över det sätt som jag blivit/blir behandlad på.

    Om jag inte blir beviljad sjukpenning, vilket jag anser mig ha rätt till, då JAG uppenbarligen inte gjort något fel, vad händer med min SGI? Är den skyddad eller kommer den att sänkas?

    Det finns många saker som figurerar i mitt huvud just nu och idag beräknas den nya lilla individen jag bär på att födas. Jag vill påstå att jag har annat att oroa mig för än FKs klavertramp, som gjort att det nu finns ett förslag att avslå min anhållan om ersättning.

    Jag yrkar på att få ersättning för de timmar jag varit sjukskriven, dvs 8 timmar per vecka, om inte FK beviljar de 25% dvs 10 timmar i veckan på grund av Goodwill och som plåster på såren för ERT misstag.

    Jag hoppas innerligt att detta har varit en engångsföreteelse, att ingen annan drabbas av era medarbetares okunskap och att jag blir beviljad de pengar jag har rätt till.
    Om inte, kommer jag att driva ärendet utanför FKs lokaler och jag kommer inte att dra mig för att ta hjälp från medier.
    JAG ska inte behöva sota för en av FKs anställdas inkompetens.

    Hälsningar
    Lotta Nilsson

  3. camilla Gunnhallsson

    Finns ingen utsäkt för missförstånd! Vad finns dett att missförstå?
    En bunke idioter m brist på empati sitter på FK tyvärr.. alltid när media el annat kopplas in så löser allt sig!? Fantastiskt.. skulle skämmas!! Man kan inte sätta ett människovärde på papper..vaddå skriftligt på dödsdatum??,e dom helt dumma?? Iof dum fråga då svaret är JA!!! Fy fan för dom!!!

  4. daniel håkansson

    FK är politiskt styrd……. Frågan om alla dessa ”enskilda misstag” ska ställas till ansvarigt statsråd.

  5. tanja

    Bra skrivet! Försäkringskassan är riktiga vider. Vem fan begär ett datum då personen vöntas avlida? Hur mycket ska en sjuk person få ta? Blir så ledsen över det här systemet. Det är bara sjukt..

  6. Instämmer fullt ut.. helt galet ! Har en syster med follikulärt lymfom. När hon inlett en kraftig cellgiftsbehandling,fick hon samtidigt strida för rätten till sjukpenning !! Helt utslagen o utan immunförsvar skulle de ha ut henne o jobba !! Tack o lov hade hon läkare som kunde riva i,fast det krävdes flera ” protestbrev” innan hon fick några pengar :( Tog ca 6 mån innan ersättningen kom. Vem har råd med det? Dessutom dyra mediciner som MÅSTE tas:( Dags o se över ” systemet ” Tack! För att ni belyser problemet o orkar driva ärendet <3 kanske kan cancersjuka slippa behandlas illa i framtiden <3

  7. lisbeth

    Tack gode GUD ” ursäkta” men att du fick cancer Julia..låter fruktansvärt,men tack vare det så finns nu en organisation som kan hjälpa dessa ungdomar vid sådana här OFATTBARA beslut. Skrev en annan gång att du och dina starka vänner är ”GUDASÄNDA” och det menar jag. Bra nu också att myndigheter media vet om att ni finns. Sätter säkert skräck i Maffiakassan!
    Tack säger jag bara <3

  8. Är inte förvånad över något som försäkringskassan gör. Det verkar inte som om människor har något värde längre. Känns bra att killen fick upprättelsen även om han inte orkar ta det till sig. Tänker på honom och hans familj/Lisbeth

  9. Martin Zoné

    Tack för en underbar insatts.. Och vilket heroiskt avslut, att inte låta FK bara släta över gropen.

    Mycket kärlek till eran vän…

    Med vänligaste hälsningar
    Martin

    ps. bär stolt min ”fuck cancer” tröja på gymet varje dag

  10. Elin

    FK verkar ha haft svårt att ha en enad linje att lita på svårt sjuka väljer vart dom vill avsluta sina liv . Bara för att personen är ung och döende måste han ha möjlighet till någon sorts ersättning dom månaderna han har kvar utan att bli ifrågasatt från FK som ska företräda klienten. Har fått den uppfattningen att FK misstänker alla döende för att snilla staten på pengar när sjukintyg är mycket svårt att förfalska och vem har ork att göra sådant när man har en begränsad tid att leva?. orimligheten är ett faktum i FK´s agerande finns ett defekt kontrollsystem.
    ”från en frisk som har haft insyn i cancervården”

  11. Josephine M

    Ni är värda er vikt i guld! Hjältar!!

  12. Christer Ivarsson

    Ja, herregud!!
    Orkar knappt kommentera. När, när ska vi sas få balans i trygghetssystemen igen???
    /Christer
    (överläkare inom klinisk fysiologi)

  13. Henrik Jansson

    Jag förutser den 14 september 2014 som förväntad dödsdag för den här politiken.

    1. Pep

      :)

    2. Hear, hear!

    3. svenarne

      Hej Henrik, tänk om det blir regeringsbyte som du väntar på och du då får uppleva att misstag fortsätter göras och görs hela tiden, överallt, av människor. Troligen hände det före 2006 också. Försäkringskassan, Hästkötthandlare och SJ gör mycket bra också men det bryr vi oss inte om(media)..

  14. Kjell Åkerlind

    Jag är frisk, jag samarbetar bla. med f-kassan i mitt jobb. Men jag mår ibland illa, som av cellgifter. Fler liknande händelser i min omedelbara närhet får mig ibland att känna maktlöshet, avsky, frustration och ilska, på människor som går den stelbenta byråkratins vägar, men de satans reglerna som idiotiskt ska följas. Förbannar ibland dessa människor, men jag tror och hoppas att även de mår illa, som av cellgifter. Men, att det påverkar dem långsiktigt positivt, att de kanske kan ändra sig, kanske följa hjärta och själ och skita i regler för en medmänniskas skull, kanske, deras egen syster, bror eller mor. Skäms, och fuck cancer. Jag följer mitt hjärta och tar konsekvenserna av det.

    1. Kickan

      Fan va du e bra! och ödmjuk, och inser att ingen är perfekt och ”överhuvud”, utan alla kan drabbas. När du ”har med fk” att göra / samarbete med. Röda rosor till dig! Om fler ”som har med ””allt runt fk och politik m.m.”" ”kunde vara lika smarta som dig! På riktigt och ingen ironi! :)

      Det är bara den där grejen/klausulen, som oftast gäller för alla; att ”så länge man inte drabbats själv vet man inte ett skit om hur det är, eller om en närstående drabbas”… Ett annat exempel: Reinfeldt; jag blev ”glad”, eller kanske mer ”äntligen” att guden för moderaterna själv får smaka på sin egen medicin”, då han själv ”sett ner” om man uttrycker sig så, på de som ”separerat” och skiljt sig. Absolut inget illa menat, MEN Hoppas ni fattar min poäng i det hela. INGEN är perfekt och alla kan hjälpa till med nåt – men inte på de som är sjuka och inte orkar jobba-s bekostnad.

  15. mayvor hämquist

    Vet om hur de hanterar dessa krakar som har helvetes sjukdomen CANCERN ,,min dotter råkat hamna i deras disskriminerings fack…Hu ska man kunna fastställa ett datum .när vederbörande ska avlida ..är inte klokt på nåt vis ..Är som att fråga vinner du en miljon den 20de ,man vet INTE förutsättningar för det ,,Ge ALLA ersättning till livets slutskede ,även de som har cancer OCH kanske har turen att vinna över den ..

  16. Ulla-Stina Rask

    Otroligt att höra sådant. Finner inga ord.

  17. Ingemar Söderberg

    Detta är typiskt försäkringskassan.Jag är hjärt sjuk och fick vänta på besked om sjukpension i ett år

  18. Nej

    Vänta nu.
    Ingenstans står det något som tyder på att systemet inte fungerar. Ingenstans står det att Försäkringskassan höll fast vid beslutet. Ingenstans framgår det att detta är praxis. Vad som däremot framgår är att Försäkringskassan erkänner att det var ett felaktigt beslut i ett enskilt ärende, och att Försäkringskassan vill gå till botten med det men ges inte möjlighet. Ingenstans framkommer det att detta skulle vara normalt eller ens vanligt förekommande. Tills du bestämmer dig för att skriva att det är ett system som inte fungerar och vips så hör folk det de vill höra och sprider det vidare.

    ”So what?” tänker man kanske nu. Försäkringskassan ska väl tåla kritik? Ja absolut. Men sätt dig en vecka som handläggare på Försäkringskassan och besvara de dussintals samtal som varje enskild handläggare tar, och förklara för människor att bilden de fått av media är felaktig, att de faktiskt kommer att få pengar, att deras sjukdom inte ifrågasätts så länge som läkaren intygar en oförmåga att arbeta eller söka arbete. Allt detta för att sedan kunna lägga tid på det som uppgiften egentligen består av: att handlägga ärenden och se till att människor får sjukpenning och rehabiliteringsinsatser. Att bli svårt eller dödligt sjuk är en kris som är svår nog. Att sätta griller i huvudet på folk så att de helt i onödan är fullständigt skräckslagna inför varje kontakt de har med myndigheten som finns där för att hjälpa dem gör ENORM skada. Jag vet, för jag jobbar som handläggare. Kvällspress och skribenter som du gör en ofattbar skada hos folk som ”har hört hur det är på Försäkringskassan” utan att kunna redogöra för hur saker egentligen fungerar.

    Vad vill du egentligen uppnå med den här texten? Har du för ett ögonblick intresserat dig för att skriva något sanningsenligt, som faktiskt kommer att göra livet bättre för någon?

    1. Uppenbarligen är det vanligt förekommande och praxis att folk har problem med FK. Det skall inte spela någon roll hur många samtal eller uppdrag FK:s handläggare har, kan det inte skötas får man istället anställa fler så ALLA får den hjälp de behöver. Att skylla på hur mycket varje handläggare har att göra är bara kasst och ingen som helst ursäkt för alla berättelser folk delar med sig av här. Känner inte en kotte som haft det lätt med FK. Folk som blivit nekade det de har rätt till p.g.a. sjukdom, föräldraledighet eller arbetslöshet. Alltså när skall FK och våra politiker få upp ögonen för detta ständigt återkommande problem?

      Nej, det finns inget försvar och inga ursäkter för hurdant folk blir behandlade på FK. Äcklad!

    2. Nizze

      Tack!

      Äntligen någon som tänker lite längre än alla andra här…

    3. kroknosa

      Se mitt svar till dig längre ner bland kommentarerna! Missade att skriva det direkt här i svarsfältet. Trevlig läsning ;)

    4. John Kirksson

      HELT RÄTT !

    5. Lars Forsberg

      Och vilken skada har handläggaren gjort den unge mannen?
      Detta är ju inte första gången som kassan påstår att det är ett missförstånd, så det är många som får lida för psykopater som fått för stor makt och som de missbrukar

    6. admin

      Vi vill med den här texten lyfta det problem som uppenbarligen finns inom organisation och det faktum att personer som orkar/vågar kliva fram med sina historier får hjälp medan andra står utan.

      För utifrån vår erfarenhet är det tyvärr inte första gången något liknande händer. Precis som vi skriver ovan så handlar det inte om att hänga ut en viss person eller ett visst kontor utan att lyfta ett problem som finns inom organisationen.

      Vår förhoppning är att vi med hjälp av att lyfta problemet ska kunna bidra till att alla som behöver hjälp faktiskt ska få det.

      1. Nej

        Ja för all del lyft fram problem som finns i organisationen, det kan nog de allra flesta som jobbar inom organisationen hjälpa er med. Men KONKRETISERA DÅ vad det STRUKTURELLA problemet är. Alla som berörs av dessa händelser, FK:s anställda, sjukskrivna eller vårdpersonal tycker att ett fel är ett fel för mycket, men att fel begås av individuella handläggare bevisar inte ett systemfel, det kanske bevisar att handläggare är människor som ibland gör fel, eller att alla handläggare är nya nån gång och kanske inte håller den kvalitet man kan önska de första veckorna på jobbet. Men att bara säga att något är ett systemfel utan att påvisa konkret vad felet är, hjälper inte någon. Snarare skadar det väldigt många, i synnerhet med den här spridningen.

        Att personal på FK kan erkänna att de gör fel är inget nytt. Kan ni på Ung Cancer erkänna att ni har skrivit en ogenomtänkt och ytterst subjektiv artikel?

    7. micke

      Vad snackar du om? Jag har också slängts ut från sjukpenningen – dagarna är slut, tack och adjö – detta TROTS att min läkare skrivit TRE överklaganden. Att man får sjukpenning med läkarintyg är en ren jävla lögn från din sida. Nu är jag hänvisad till soc och den förnedringen, plus att den ekonomiska stressen tär på mig, och sådeles försämrar mina chanser att bli tillräckligt bra för att åtminstone ta ett deltidsjobb.

    8. Pep

      Du verkar ju vara en seriös handläggare och vilja det bästa. Men se dig om hur dina kollegor är..det finns många som knappt vet vad de skriver i besluten. Jag har sparat brev från FK för att de är så komiska och totalt intetsägande.
      Tyvärr finns det många handläggare som inte har förmågan att varken tänka analytiskt eller logiskt, istället lämnas det till den sjuke som knappt kan orka med vardagen!
      Du borde föra detta vidare och sprida vidare din inställning där du jobbar, kanske kan det bli bättre där. Många många vill ha så lite som möjligt med FK att göra och har en orsak. Är du inte medveten om hur stor förändring som skett i soc. förs systemet de sista 6 åren, eller blir man som FK-anställd hemmablind?

    9. Nellis

      Du skriver att sjukdom inte ifrågasätts så länge som läkaren intygar en oförmåga att kunna arbeta eller söka arbete…..det stämmer INTE!!!
      Är kroniskt sjuk (dock inte cancer eller döende, än..) sedan 13 år tillbaka och jag har genomgått otaliga undersökningar, rehabiliteringar, utredningar m.m som alla påvisar min oförmåga, tvingas trots detta söka ett heltidsarbete och nekas sjukpenning/sjukbidrag av fk och deras ”pappersläkare” som aldrig ens träffat mig TROTS intyg från speciallister m.m!
      Jag VET det är många som befinner sig i liknande situationer.
      Snälla, sluta sparka på oss som redan ligger!

    10. gB

      ”Vänta nu” DU pratar strunt. Erkänn att ni är Sjuka i skallen och borde få 100% ersättning så att alla som måste ha med er att göra slipper er. Övriga arbetsmarknaden skulle aldrig anställa er. Din löjliga bortförklaring styrker kassans inställning till de sjuka.

  19. therece

    Jodå, F-kassans EVIGA missförstånd jag blir tyvärr ej förvånad längre, snarare förvånad om de skulle kunna sköta sin bit nån gång, än att man skall behöva skicka papper fram och åter , om samma sak, de vet att jag är sjuk, jag har ju t,o,m, sjukpension och ändå blir det missförstånd, men numera så går jag faktiskt dit och så får de fylla i och sen så får de tala om vilka papper som ska fram och så trycker de ut dem med mina uppgifter som de vill ha.
    Och så håller vi på så här år efter år .
    Och det står t,o,m, att jag INTE kommer att KUNNA jobba som s,k, ”vanligt” folk.
    Så då kanske ni förstår hur sinnesslöt det går ”tåget” där nere.
    Beklagar verkligen , en Kram till er som orkar hålla på med dem.
    Visserligen så kan jag ju turerna med dem numera, jag blir så ledsen för andra som inte kan,vet hur F-kassan håller på och dessa EVIGA MISSFÖRSTÅND, det är bara en dålig ursäkt. För ingen VILL erkänna att de gör fel, men om jag gör FEL då får du veta med BESKED och hot om ÅTERBETALNING även inkasso.

    Kram på er och lycka till.
    Så ska jag se ur det löser sig denna gången.
    Mvh Therece

  20. Precis! Det är i det systematiska avhumaniseringen av sina kunder som problemet ligger. Inte i det de kallar ”misförstånd”.

    Bra jobbat!

  21. Chichi

    Så bra att ni tar striden och lyfter frågan. Tillsammans gör vi skillnad – till slut – det måste vi tro. Bara synd och skam att så många far illa på vägen dit.
    Kram och kämpa på!

  22. Classe

    FK har säkert agerat klumpigt. Men det behöver inte betyda att dom gjort fel i sak. I stort sett allt här i samhället kräver intyg, det är inget konstigt med det. Men som sagt dom kan säkert jobba på hur dom bemöter folk. Han ska inte ens behöva ombesörja detta själv, det ska läkaren göra. Precis som när man skriver ut recept.

  23. Karin Eriksson

    Beklagligt att ni på Ung cancer får ägna er åt att sopa undan samhällssmuts som sånt här istället för att stötta gruppens medlemmar på ett annat sätt… Samtidigt TACK för att ni gör detta!!!

  24. Jenny

    Detsamma hände min far. Räknas ju inte som ung cancer, men han blev nekad fortsatt sjukpenning och ålagd att betala tillbaka det han fått för han var inte ”allvarligt sjuk”. 3 månader senare avled han…

  25. Är jätte glad att det ordnade sig för killen. Tycker att försäkringskassan har gjort för många ”misstag” det senaste tiden . Tycker synd om alla drabbade .

  26. inger karlsson

    Vilken tur att ni finns och att killen orkade berätta för er. När jag läste inlägget så skäms jag över detta land där vi , på order av regeringen, blir allt sämre på att ta hand om de som behöver hjälp. Hoppas att det aktuella kontoret tänker efter nästa gång innan de ger ett så absurt besked.

  27. Agneta Björk

    Hej! Jag blir bestört när jag läser det här. Ingen som helst respekt för mänskligt lidande. Jag har själv utsatts för “det har skett ett missförstånd” så jag vet hur det känns. Jag har själv KML (kronisk myeloisk leukemi) och har haft några kämpiga år innan de nu fått mig i någorlunda balans. Jag blev utförsäkrad samtidigt som min make drabbades av magcancer och min svärfar levde sin sista tid med Alzheimers. Jag kämpade med mitt dåliga immunförsvar och låga blodvärden (p.g.a av medicinerna). Min svärfar behövde allt stöd han kunde få och min make genomgick en cellgiftsbehandling + hade opererat bort magsäcken. Samtidigt var det stort pådrag i media p.g.a svininfluensan. Min läkare på hematologen yrkade att jag skulle vara 25% arbetsbefriad men Försäkringskassan skickade mig ett brev där det stod. ”Du nekas ersättning från oss eftersom du inte förväntas dö inom 3 månader”. Hur kunde dom? Skäms! Efter någon vecka fick jag ett nytt brev där det stod att jag beviljades ersättning eftersom min leukemi var kronisk!!! Skulle jag kanske dö nu ändå? Resultatet blev att jag bröt ihop totalt psykiskt och tappade minnet. Blev 100% sjukskriven i ett år och har fortfarande kraftiga koncentrationssvårigheter. Min make överlevde sin cancer och vi har fått fortsätta att leva tillsammans ytterligare några år. Hur ska vi få denna myndighet att sluta sparka på de som redan ligger?

  28. Carolina Aros Farias

    Jag gråter…djupt uprört och fustrerat

  29. Jas

    Jag tänker i försvara det den enskilde handläggare svarat er på Ung cancer men tycker självklart att hans/hennes svar inte var det bästa.

    Det som oroar mig mer är att du skriver i din kommentar ”ständigt använda missförstånd” som en ursäkt är rena skitsnacket från er sida. Enskilda (tragiska) händelser lyfts fram i media och vinklas som att detta sker allt som oftast. En sak skall du ha klart för dig, varje dag gör jag folk lyckliga när jag hjälper och betalar ut sjukpenning. 92% av alla som ansöker får sin sjukpenning.

    Självklart är historien om killen fruktansvärd tråkig att höra, men isolera dig då till det enskilda fallet och dra inte hela f-kassan med dig.

    1. admin

      Utifrån den erfarenhet vi har är det tyvärr inte första gången något liknande händer. Precis som vi skriver ovan så handlar det inte om att hänga ut en viss person eller ett visst kontor utan att lyfta ett problem som finns inom organisationen.

      Självklart är vi medvetna om att det finns många som får hjälp av Försäkringskassan och vårt mål är inte att smutskasta utan att hitta en lösning så att alla som behöver får den hjälp de har rätt till.

  30. Tessan

    Det jobbar 12500 personer på FK. Naturligtvis blir det fel ibland. Det ska inte bli fel men det händer. Känns det inte väldigt kontraproduktivt att basunera ut detta, men sen när myndigheten vill rätta till felet (som alla förstår har begåtts) då vill ni inte bidra på grund av ”anonymitetskrav”?

    Var inte hela poängen med killens kontakt med er, och att ni lade upp detta på Facebook, att han skulle få sin sjukpenning beviljad?

    Hur menar ni att en myndighet ska kunna rätta till de fel som begås, om de inte får informationen så att de kan gå till källan? Ni säger att det är ett systemfel, betyder det att enskilda handläggare inte är ansvariga för de beslut de fattar?

    1. admin

      Det lokala FK-kontoret har rättat till problemet och killen ska nu få sin sjukersättning. Familjen har bett om anonymitet och det har vi stor respekt för.

      Självklart kan man göra fel, av precis den anledningen ser vi ingen anledning att hänga ut en person eller ett kontor. Problemet är inte enskilda personer utan den utbildning de får och den organisation de jobbar inom.

      1. Nej

        Problemet är att er organisation gång på gång envisas med att göra detta till ett systemfel när det inte är det. Vad vet ni egentligen om utbildningen eller organisationen?

        Jag tycker itne att det är för höga förväntningar att ha på en stödorganisation som Ung Cancer att ni ska ha bättre koll på hur saker fungerar och kunna föra en saklig debatt. Att bedriva häxjakt genom subjektiva, populistiska och osakliga inlägg som läses av tusentals är inte att hjälpa cancersjuka. Alla har möjlighet att googla fram vägledning för sjukpenning ohc samordnad rehabilitering. Jag föreslår att ni gör det och läser på. Skaffa er kunskap så framstår ni som seriösa snarare än mediekåta.

  31. KATARIINA MILENKOVIC

    Ja dom gjorde mig och mitt barn hemlösa!!
    Pga DATA krångel i systemet!? 60 000 drabbade i landet som inte fick sina pengar.
    Inte en krona hade jag, mat varje Onsdag på kyrkan, fick bo på härbärge till slut bland Narkomaner och Alkoholister som va aggressiva, det höll i tre-fyra dagar. Utslängd kl 07-00 insläppt kl 21.00 timmarna däri mellan fick jag vandra tills skorna gick sönder mitt i vintern. TRUE STORY!
    Blev dessutom myyycket oootrevligt bemött av tanterna på Fsk, då jag flera ggr besökte dom för att få ett svar.
    Soc svar: Du är inte berättigad ekonomiskt bistånd då du har sjukpension…Moment 22?
    Hemlös i över ett halvår.
    Fick svaret på nyheterna en kväll månader senare. Thank you very much. Nough said!

    1. Kirik Josefsson

      DATAkrångel är ett ord, inte två som i ”DATA krångel” som du skrev.

      Gå i skolan, få bra betyg, och ta dig ett roligt och välbetalt jobb, så ska du se att du plötsligt inte är så sjuk och deprimerad längre.

  32. Anders

    Hm…det gör en ful grej å ändrar sig när lyset kommer på dem.
    Alla de som inte får lyset på sig då…?
    Går det så går det, typ…alltid sparar de några kronor…

  33. Katarina

    Jag önskar att jag spelat in samtalen med min handläggare som uttryckte sig så häpnadsväckande respektlöst att jag helt tappade målföret. Hon skötte inte mitt ärende korrekt och när mina läkare började bråka med FK höll de henne om ryggen och skyllde på ”missförstånd”. Jag vet att mitt ärende idag används som exempel inom FK på hur det inte får gå till, men vad hjälper det? Jag blev utförsäkrad och fick leva på familjen. Önskar att jag hade orkat bråka men prioriterade att bli frisk. Fuck inkompetenta handläggare! SLUTA FÖR FAN ATT SKYLLA PÅ MISSTAG!

  34. kroknosa

    @ Nej:

    ”Att sätta griller i huvudet på folk så att de helt i onödan är fullständigt skräckslagna inför varje kontakt de har med myndigheten som finns där för att hjälpa dem gör ENORM skada.”

    Du har uppenbarligen ingen aning om vilken ENORM skada FK har orsakat MIG (och många andra)!!!
    I fyra år har jag till och från tampats med FK. Jag gråter när jag får brev från er (dig?) Mina anhöriga bara suckar numera när jag berättar om deras (dina?) senaste korkade påhitt. Vi är alla så trötta på dumheterna. Under de här fyra åren har jag haft säkert ett tiotal olika handläggare – dock blott EN som verkat vara det allra minsta vettig. Min slutsats blir därför att det inte bara är enstaka rötägg som jobbar på FK utan att de utgör majoriteten – tyvärr.

    Min ekonomi är körd i botten tack vare er (dig?), så – för faen – KOM INTE OCH FÖRSVARA FK!!

  35. Christer Norlin

    Historien är full av ynkryggar som bara ”följer bestämmelserna”. Det är dessas medagerande och andras tystnad som gör den samhälleliga ondskan möjlig.

  36. nej fyför

    jag håller med om att just denna händelsen låter helt sjuk! men samtidigt så måste dom ju ha regler och dom måste följas. riktlinjer med mera. dom måste ha 100 procents fakta innan dom kan bevilja hitan och ditan. detta ÄR ju uppenbarligen ett MISSFÖRSTÅND!! jag har vänner som är sjukskrivna för deprissioner och allt möjligt och får ut flera tusen i månaden (8TUSENnågot) för att bara sitta hemma tills dom fått ”sin dom” om vad som är fel. helt sjukt! själv jobbar man och sliter men får vissa månader ut så lite så det knappt går runt!
    sen har jag vänner som bor med pojkvänner som tjänar BRA pengar, men så är tjejen i fråga arbetslös och sjukskriven pga ångest, ryggont och alla löjliga anledningar (festa och springa runt på stan kan hon !). men de säger att dom bor ihop som VÄNNER och då gäller inte sambolagen (att han då ska försörja henne en viss del) utan hon får ut för hyra, räkningar osvosv. 9000 i månaden! varför? jo för på många ställen så brister det och de tar inte in tillräckligt med FAKTA om varje ensklit falll utan de bara beviljar utan att verkligen kolla upp saker och ting. DÄR AV att de nu måste vara extra hårda!! såå otroligt många människor missbrukar systemet och det är deras fel att det är som det är!
    sen kan ni ju inte sitta och stirra er blinda på allt ni läser!
    det är som hela HYSTERIN om att det var FÖRBJUDET i sverige att klä ut sig till pepparkaksgubbe, när det i själva verket var en liten skola som sagt att dom inte ville ha det där. skyll det då på den trångsynta skolan och inte på sveriges alla invandrare!!
    och ni tror väl inte att det är invandrarna som sitter och klagar på julkalendern och det ena med det tredje? det är helt andra människor som tar dom besluten! sen gör media och folks otroligt trångsynthet att ännu fler människor blir rent blinda!!! ni lyssnar på VI och DEM och kan inte se något annat. allt som står på FACEBOOK är ju sant! är det inte så??
    herregud.
    och nu gör ni det igen. försäkringskassan är ju endå där i slutänden för att HJÄLPA folk!! för att pengar ska gå till rätt människor och inte att folk ska utnytja det så att vi som jobbar och sliter ska gå och betala skatt till människor som faktiskt hade kunnat jobba..

    nej, usch, jag orkar inte ens skriva med. fyför vet jag för trångsynta människor som bara tror på vad dom läser och inget mer.

    1. kroknosa

      Ja stackars dig som har ett jobb.
      Verkligen.
      Jag, som tyvärr inte kan jobba heltid, önskar mig inget hellre!
      Det skulle vara vägen ut ur den ekonomiska misären för mig, för du ska veta att vi är många som inte är i närheten av några 8000 i månaden för att vara sjuka/arbetspröva/etc.

  37. Niklas

    Nu är det i och för sig regeringen och inte försäkringskassan som skapar de icke-fungerande systemen. Ung cancer borde också ge sig på rätt problem, alltså regeringen, och inte försäkringskassan, som endast gör vad de blir tillsagda att göra.

  38. Kaj Strang

    Jag ifrågasätter hur dessa tjänstemänn gjorts till omänskliga monster, i mitt tycke liknar detta byråkratin under Hitlers och Stalins välde. Hur styrdes dessa tjänstemän då till dessa omänskliga illdåd, som dom fick sota för, men dom som styrde från topp gick för det mesta fria, som i forna Sovjet. Dom som var lägervakter gick ju hem till familjen ”efter en dag på kontoret” -eller hur?

  39. Tina

    Sorgligt skrämmande och man blir förbannad.
    Jag hade knappt fått repat mig från min cancer
    Och operation förrän dom ringde och ville jag
    Skulle börja arbetsträna.

  40. Kickan

    :( Det är hemskt att höra alla berättelser som visar på just att det inte är ”enstaka misstag” och ni som säger annat – har ni blivit drabbade själva av denna orättvisa!?
    Fel på organisationen/ politikernas ansvar ligger högt upp på listan.
    Dock vet jag att många fått sina bidrag i tid och är som sagt ”Glada” över detta. :)

    Fel att sparka på dom som redan ligger.

  41. Pep

    Detta är det samhälle Sverige har blivit. Och det har inte skett av en slump utan medvetna politiska beslut..Så alla unga, tänk på det när ni ska rösta nästa gång 2014! Vill vi ha det såhär? Sverige har inte dålig ekonomi utan har råd att sjukskriva, det handlar om att skapa sprickor i samhället.
    All lycka till ”23-åringen”..är själv anhörig till svårt cancersjuk som blev frisk :)- så ge inte upp!!

  42. Gunnel Johansson

    Vill bara uttrycka mitt stöd för dig. Nu har vi kommit dithän att människan är en biprodukt till alla papper och regler. Och detta viftas bort med att det var ett misstag. Misstagen börjar bli skrämmande många.

  43. micke

    Inbilla er inte att detta kommer ändras till det bättre med sittande regering. Inte ens en S regering lär jobba ihjäl sig för att ordna upp detta. Men ha i minne vilka som införde detta och rösta bättre nästa gång.

  44. Per Hansson fd moderat nu Förnuftpartiet

    Idioter kan inte utbildas!
    FK handläggares problem är att normalt grundläggande vet o förnuft inte finns och det är inget som fk kan utbilda eller informera bort.
    Jag gick inkomstlös i 4år och fk o rättsväsendet radade upp förståndslöst arbete på rad som även JO konstaterat. Först efter ett dramatiskt möte med ledande riksdagspolitiker i FK styrelse fick jag sjukersättning. Mina läkare skällde ut FK o hotade med att bli politiker. Att säga att handläggare bara gör sina jobb är skitsnack och dom förtjänar personliga påhopp då det är dom som personer åtar sig att jobba på FK och protesterar inte utåt mot sina regler de har att följa som drabbar folk så orättvist o hårt.
    Alliansen som jag tillhört bör upprepat attakeras o dras ner i skiten för deras skuld ansvar

  45. Joar

    Jag vet att försäkringskassan gör en del misstag, men det här luktar ju bara fullständigt struntsnack. Källkritik någon?

    1. Försäkringskassan skulle aldrig be om ”ett skriftligt intyg med datum då en person förväntas avlida” – ingen läkare skulle. För ingen vet – och det är alla läkare medvetna om, även försäkringsläkare.

    2. Man är inte berättigad sjukpenning bara för att man är döende, även snart döende. Sådana är reglerna, som satts av våra politiker, inte av FK.

    3. Hemsidan som skriver påstår att FK efter denna uppmärksamhet ringde och ordnade allt. Utan att ange någon källa, vare sig på vem patienten var, vilken försäkringsläkare det var, eller ens vilket FK-kontor det var. Misstänkt? Jo.

    4. Media och FK:s huvudkontor hör av sig och vill veta vilket FK-kontor det är som felat, och UngCancer.se skulle INTE ha tagit chansen att hänga ut dem? Vill hålla ärendet anonymt, för familjens skull och för att inte riskera ”att FK bara ska rätta till felet”? Huh?!

    5. Hur ska FK någonsin kunna bli bättre, om man inte får veta vem som gjort fel? Sveriges största enskilda budgetpost i hela stadsbudgeten är sjukpenning! Förstår ni inte hur många försäkringsärenden som passerar per dag? Att ett sånt här ärende har blivit fel (om det nu ens har hänt), ÄR ett litet problem sett till den stora massan. Ska FK då inte få prata med den läkare som (kanske) gett upphov till detta, och se till att det inte händer igen? Idioti.

    6. Folk verkar ha sjukt svårt att förstå att det inte är FK eller försäkringsläkarna som sätter reglerna. De bara följer de instruktioner de får av politikerna. Blir någon arg på poliser för att de tar fast fyllekörare? Ska polisen stå till svars för våra lagar?

    7. Innan någon hinner säga något om att vara soldat och lyda nazisternas order så vill jag igen påminna om hur mycket pengar sjukpenningar kostar. Om staten inte är stenhårda i besluten kring vilka som får pengar så tar pengarna slut! Detta måste då fyllas från sjukvård, skola, äldreomsorg osv. Man försöker inte jävlas, man försöker se till att pengarna landar hos se som verkligen behöver dem mest.

    Protestera när det har hänt något som verkligen är upprörande, men inte på hur lösa boliner som helst. Och glöm inte att lägga skulden på den som faktiskt bär den. Och som alltid – källkritik! Om det låter helt galet så är det kanske helt enkelt inte sant.

  46. Anonym

    Hej! Jag förstår att de som jobbar på FK blir upprörda över detta inlägg då ni gör något gott för så många och får detta tillbaka. MEN ni intar en försvarsställning (som är mänskligt att inta då man får kritik) utav att kanske se problemet: det är mänskligt att göra fel men, ja, men är det verkligen okej att det blir sådana här typ av fel, så stora fel? ”Ett litet missförstånd” för mig är inte att skicka samma intyg gång på gång igen med lite ändringar i texten! Man ska inte få genomslag för att man skickar in samma intyg 10 gånger om, då handlar det inte om missförstånd utan om okunskap från handläggarnas sida.

    Jag går läkarprogrammet och en av våra professorer sa en väldigt bra sak en gång om Lex-Maria anmälningar och varför man nu inte ska klandra en enskild individ vid fel utan organisationen som jag verkligen tycker gäller här: ”systemet ska vara så säkert att även de som är klantiga inte ska kunna/ha möjlighet att göra fel”. Jag tolkar Julias text på det viset att dessa fel som faktiskt sker (må hända av ”klantiga” handläggare) inte ska ses över på individnivå utan på organisationsnivå. Om handläggarna kräver flera intyg då det svart på vitt står vad som gäller, är inte nödvändigtvis handläggarna fel utan upplägget som dem jobbar efter (för lite utbildning, för höga krav på deras kunskap osv). Hade det inte skett så stora fel och så ofta hade det ju inte fått ett sådant här genomslag både i media och även här! Så visst är det mänskligt att göra fel men då ska systemet begränsa vilka typ av fel man ska kunna göra, man ska inte som handläggare kunna skriva till exempel ”jag vill ha ett intyg med datum då den drabbade förväntas att avlida”. Att hitta enskilda personer och rätta till på individnivå som FK vill göra fungerar inte i längden! Då detta ändå sker frekvent visar på att det är fel i systemet (för jag har svårt att tänka mig att det är en och samma individ som gör alla dessa fel i alla dessa olika fall).

    Jag tycker handläggarna gör ett jätte bra jobb då det blir rätt! Tyvärr så gör inte FK (som organisation) alltid ett lika bra jobb då de jagar bilarna som har kraschat på grund av att de upprätthåller en hög hastighet, istället för att åtgärda vägen bilarna åker på så att den höga hastigheten inte ens är möjlig att uppnå, även om man skulle försöka.

  47. Chris

    Jösses. Hur kan ”handläggare” inte inse att den där j***a skitkassan har stora brister i sina handläggningstider och behandling av patienter/individer? Deras bedömningar kan en 5-åring göra klarare och bättre än en respektlös skrivbordsmänniska.

    Det måste försiggå en grov korruption inom den organisationen, för det tar år efter att dom har fattat att man verkligen är sjuk eller berättigad en ersättning.

    PAJASAR!

  48. LE

    Hej. Jag jobbar också på FK med just sjukpenning. Att det är ett missförstånd som skett här borde vara uppenbart för alla någorlunda kritiskt tänkande personer. Att på allvar tro att en svensk myndighet skulle begära intyg på vilket datum i framtiden en person kommer att avlida är absurt. Om det är handläggaren själv som missförstått sitt uppdrag eller om det brustit i kommunikationen går inte att utläsa, men efter att ha jobbat med sjukförsäkringen i åtta år kan jag säga att det här INTE är en sann bild av Försäkringskassans arbete med sjuka generellt. Att ni sedan väljer att beskriva det som ett generellt problem är beklämmande.

    Jag har enorm respekt för ert arbete och ert engagemang och tycker att det är fantastiskt att ni får stor genomslagskraft i media, men med stor genomslagskraft kommer också stort ansvar. Ni målar upp en bild av en monstermyndighet med monsterhandläggare. En bild som skrämmer människor men som inte är sann utan grundar sig på enskilda fall där vi brustit på ett eller annat sätt. De bristerna är naturligtvis inte acceptabla, men måste ända lyftas fram på ett nyanserat sätt. Vilket samhälle hamnar vi i om ingen längre tror på att det finns ett skyddsnät vid sjukdom?

    Jag jobbar med människor som valt det här yrket för att de älskar att arbeta med just människor. Det är socionomer, beteendevetare, jurister, pedagoger som brinner för att hjälpa människor som hamnat i lägen de inte själva valt. Men det debattklimat som råder just nu skapar usla förutsättningar för ett gott samarbete mellan vår personal och den som behöver vår hjälp, helt enkelt för att folk är livrädda.

    97 % av dem som ansöker om sjukpenning får det och merparten av dem som haft ett ärende hos oss är nöjda med vår insats. Av alla dem som däremot inte haft med oss att göra (ännu) är merparten missnöjda med oss, grundat på den bild som framställs i media. En bild som ni nu piskat upp stämningen kring ytterligare, grundat på ett mycket tragiskt, men ändock uppenbart missförstånd.

    Det enda som känns positivt med hela den här sörjan är att ni nu ska ha en dialog med vårt huvudkontor. Det tycker jag är jättebra eftersom myndigheten så klart har mycket att lära från er, med den breda erfarenhet ni har. Hoppas att det blir en konstruktiv och givande dialog.

  49. Vad bra att ni lyfter upp denna fråga i media. Såg inslaget i tv4 imorse där Dan Eliasson slog ifrån sig att det måste vara ett missförstånd. Tråkigt nog händer detta fler människor än han tydligen är medveten om. Har en flicka med en svår immunbristsjukdom som har passerat 16 år, och har fått samma svar där, om man har en slutdatum är det lättare för Försäkringskassan att besluta i ärendet. När jag frågade om slutdatum för henne innebar ”dödsdatum” så svarade hon ja men det kanske var lite fel uttryckt av mig kom det sedan. Efter 3 månaders överklagande mot Försäkringskassan orkade vi inte längre utan står nu utan ersättning när hon är sjuk och när hon får specialistvård långt från hemmet. Har man barn som specialistläkare klassar som svårt sjuka tycker inte jag det ska ifrågasättas, man har tillräckligt med motgångar i vardagen ändå. I hennes fall vet ingen hur hennes liv blir, kan läkarna med sina kunskaper häva nästa svåra infektion hon drabbas av?
    Tack för det ni gör för att lyfta hur den enskilde blir behandlad av Försäkringskassan.

  50. För en vecka sedan överlämnades Onådiga Luntan till Socialförsäkringsutredningen. Det var ett samlat dokument där siffrorna var människor av kött och blom som berättade om utförsäkringar, FAS 3 etc. Jag rekommenderar den så att ni förstår att ni inte ensamma om bemötandet. Inom försäkringskassan finns en policy om att tjänstemännen har makten att avgöra var och ens liv. Detta har styrts via regeringen. Även om regeringen mjukar upp reglerna, skulle säga sig vilja verka för bättre bemötande, tar det betydligt längre tid att att ändra till det bättre än till det sämre.
    http://socialaktion.nu
    ett gränsöverskridande projekt mellan brukare och myndigheter.

  51. Anders

    Detta är inte klokt…..men för i helvete gör nåt åt det…..sitt inte bara och komentera. SPÖSTRAFF till dom anställda som tar sådana beslut. FÅ DOM JÄVLA IDIOTERNA SOM JOBBAR PÅ FÖSÄKRINGSKASSAN ATT FATTA ATT DET GÅR INTE ATT GÖRA SÅ HÄR…….JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG,.Dom där jävla fittorna som sitter och bestämmer på fösäkringskassan är både LÄKARE…..och folkets handläggare. Ibland undrar jag hur i helvete dom kan sova på nätterna när dom tar så jävla dumma beslut…….Men själva så festar dom för 20 miljoner om året som dom sparat på att utbetala pengar till DÖENDE BERÄTTIGADE…..FY FAAAAAAN.

  52. Anställd på kassan

    Jag blir så ledsen när jag läser att något sånt här har hänt.
    Och jag kan säga att det inte är regeringens fel. Det är inte föraäkringskassans regelverks fel heller. Ett sånt här beteende är enbart handläggare!

    Jag jobbar på kassan sen många år tillbaka. Jag har alltid bemött de människor jag möter med full respekt och sympati inför deras situationer. Jag kollar alltid en gång extra på regelverket för att ge så mycket service jag kan under lagens ramar.

    Det kan man inte säga om alla mina kollegor. Många låter precis som den personen som har sagt dessa ord som ni skrivit om. Arga, kalla och oförstående. Varför det är så kan jag inte svara på. Om det beror på att dom avtrubbats av allt hemskt dom sett och vill distansiera sig, om det är arbetspressen eller om det bara är såna dom är som person ska jag låta vara osagt.

    Men de flesta av oss som jobbar på kassan har varma hjärtan. Vi tar ofta med vårt jobb hem. Vi vet att det kan vara tungt att ge negativa besked, men vi försöker vara så hjälpsamma som möjligt ändå. Och alla vi är lika upprörda som er att en av oss har sagt så som ni beskrivit här uppe. Vi är inte hjärtlösa monster… inte alla av oss i alla fall

  53. Anneli Hellström

    Jag tror som du säger att du och de flesta av dina kollegor bemöter sjuka människor med respekt och sympati. Om så grova missbedömningar som ovan görs, får personen jobba kvar? Finns det inga andra arbetsuppgifter inom försäkringskassan än som handläggare? Alla är ju inte lämpliga att bemöta svårt sjuka människor! Ni får väl kontinuerlig fortbildning om försäkringskassans värdegrund och kundbemötande? Jag har själv varit långtidssjukskriven och har ibland fått känslan att handläggaren tror att hon ska betala ur sin egen plånbok.

  54. Anneli Hellström

    Med vänlig hälsning Anneli

Kommentera

Webb från
Humblebrag