Bild.
Om man vill vara säker på att alkohol inte ska orsaka cancer bör man inte dricka mer än ett glas per år. Det här kom nyligen en forskargrupp, som under fyra år forskat på alkoholens påverkan, fram till. Tidningen Accent besöket konferensen där projektet presenterades.
− Det finns ingen tröskel under vilken det är ofarligt att dricka. Den är den information vi måste ge till konsumenterna. Även om ett glas per år är orealistiskt måste var och en ha rätt att veta vad man utsätter sig för. Rekommendationerna borde åtminstone sänkas till 2 glas per vecka för män och 1-2 glas för kvinnor, sa Jürgen Rehm, professor i epidemiologi i Kanada.
Enligt forskargruppen orsakar alkohol 136 000 nya cancerfall Europa årligen. Peter Andersson, professor i epidemiologi i Kanada, anser inte att nyttoeffekterna av alkohol är intressanta:
− Man biter sig själv i svansen om man försöker förebygga hjärt-kärlsjukdom med ett cancerogent ämne.
Forskargruppen anser att högre priser, försämrad tillgänglighet, varningstexter på alkoholförpackningarna och reklamförbud är nödvändiga steg på vägen mot minskad alkoholkonsumtion.
Skriv en kommentar